Als het aan Duitsland ligt, gaan niet alleen automobilisten tol betalen maar ook mensen die door het Duitse luchtruim vliegen. 

Dat schrijft De Telegraaf dinsdag. Daarmee moet volgens de krant het pensioengat van de luchtverkeersleiding (DFS) worden gedicht.

Maar of Duitsland daadwerkelijk het duurste luchtruim van Europa krijgt is nog lang niet zeker, schrijft Duitslandnieuws.nl. De site belde met het Duitse ministerie van Verkeer, de Duitse luchtverkeersleiders, de toezichthouder en de Nederlandse brancheorganisatie van vliegmaatschappijen Barin om een aantal uitspraken uit het artikel te controleren.

1. Geen nieuwe heffing

Duitsland komt met een nieuwe heffing voor buitenlandse reizigers. Na het invoeren van tol voor automobilisten voor de autobahn werken de oosterburen nu aan een forse toeslag voor het reizen door hun luchtruim.

Sowieso gaat het niet om een nieuwe heffing, vertelt een woordvoerder van de toezichthouder BAF. “Luchtverkeerleiders vragen een tarief om vliegtuigen door het luchtruim te begeleiden, ook Nederland doet dat.

De hoogte verschilt, omdat elk land een ander soort vliegverkeer heeft. De EU geeft een richtlijn voor een tijdsvak van 4 jaar uit, waarna elke lidstaat zelf mag beslissen hoe hoog de heffing mag zijn. Het nieuwe tijdsvak gaat per 1 januari 2015 in, voor die tijd moeten de richtlijnen vastliggen.

Ook voorzitter Frank Allard van de brancheorganisatie van vliegmaatschappijen Barin bevestigt tegenover Duitslandnieuws dat het niet om een nieuwe heffing gaat. “Het is slechts een intentie van Duitse zijde om een bestaande heffing te verhogen. Of dat daadwerkelijk gebeurt, is hoogst onzeker.”

Volgens Allard heeft Duitsland de verhoging voorgelegd in Brussel, waar een speciaal comité in november een beslissing neemt. “Maar vanuit de EU wordt al wel druk uitgeoefend op Duitsland om dit voorstel in te trekken, of drastisch te verlagen. Want dit zou dramatisch uitpakken voor vliegmaatschappijen in Europa. Zo prijzen we onszelf uit de markt.”

Allard denkt daarom ook dat het Duitse voorstel om het tarief te verhogen zal sneuvelen. “In Europa gebruiken ze hopelijk ook hun nuchtere verstand. Daar werken ze juist aan het gelijktrekken van alle 36 Europese luchtruimen. Dan kunnen we het niet gebruiken dat Duitsland ineens de kosten gaat verhogen."

2. Beslissing pensioengat nog niet genomen

De Duitse 'luchttol' wordt ingevoerd omdat luchtverkeersleiding Duitsland (DFS) anders niet aan haar pensioenverplichtingen kan voldoen. Het plan is om dit Duitse pensioengat op buitenlandse reizigers af te wentelen. De rekening daarvoor gaat naar luchtvaartmaatschappijen.

Het klopt dat de DFS met een pensioengat zit, doordat de afgelopen jaren te positief werd gedacht over het aantal reizigers. Doordat minder mensen het vliegtuig pakten daalde het aantal vluchten, waardoor DFS minder geld kreeg voor het begeleiden van vliegtuigen.

Wat niet klopt is dat er al een beslissing ligt. DFS diende de aanvraag voor een hoger ‘loodstarief’ van 30 procent al in juni dit jaar in bij de toezichthouder, die het verzoek doorstuurde naar het ministerie van Verkeer, vertelt een woordvoerder. “Daarmee zouden we het gat kunnen dichten. Maar of ons voorstel daadwerkelijk wordt doorgevoerd is aan de richtlijnen van Brussel en dan de beslissing van Berlijn.”

Berlijn legde de kwestie namelijk op het bureau van Brussel. De EU komt binnen enkele weken met een richtlijn, waarbinnen Duitsland zelf moet beslissen, aldus de toezichthouder.

3. Meerkosten vallen mee

Barin-voorman Allard schat in dat als vliegmaatschappijen de extra kosten aan Nederlandse reizigers doorberekenen dat ze dan "mogelijk tientallen euro’s duurder uit zijn".

De luchtverkeerleiders zelf denken dat wanneer het voorstel wordt doorgevoerd, het wel mee zal vallen met de meerkosten. “Volgens onze berekeningen wordt het vliegticket dan 80 eurocent per persoon duurder”, vertelt de woordvoerder aan Duitslandnieuws.

Kortom, de heffing is niet nieuw en er is nog geen beslissing over genomen. Bovendien is het hoogst onzeker of het Duitse voorstel in deze vorm wordt doorgevoerd.

Lees ook op Duitslandnieuws.nl

Hoe Deutsche Bahn extra omzet maakt met het repareren van smartphones

Meeste armoede in Duitsland in Bremen, oosten en Noordrijn-Westfalen

Duits vastgoed is aantrekkelijk, maar let op nieuw belastingverdrag

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl